Erebos - Ursula Poznanski

Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud neposlouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

K této knize jsem byla poněkud skeptická a jelikož se jedná o knihu pro mládež, myslela jsem si, že už to není nic pro mě. Nicméně narazila jsem na ni v Levných knihách, kde ji měli za dvacet korun. JENOM!!! (Nebudu rozebírat, které další skvělé knížky tam mají dle mého názoru dost podhodnocené, ale snad si tak lépe najdou své čtenáře). No tak to mi nedalo a koupila jsem si ji a asi rok mi ležela v knihovně, vždycky jsem měla něco, co mě lákalo víc. Během zkoušek ale nastala doba, kdy jsem si nechtěla kazit zážitek z mých oblíbených knih učením, ale potřebovala jsem něco lehkého, čím bych se odreagovala. A tak jsem sáhla po Erebosu. 

No, musím říct, že mě to příjemně překvapilo. Ano, knihu bych doporučila především náctiletým čtenářům, ale i starší čtenáři tam najdou své, především pokud chtějí oddechové čtení a mají rádi počítačové hry. Autorka, jak jsem zjistila, si pro své příběhy vybírá zajímavá témata populární především mezi mladými lidmi. A tak se díky této knize ocitáme ve dvou světech - v realitě středoškoláka a ve fantasy světě dokonale promakané počítačové hry. 
Když nebudu bát v potaz, jak by bylo složité (či nemožné) takhle interaktivní hru naprogramovat, tak pasáže ze hry jsou velmi zajímavé a úplně cítíte touhu si zahrát nějakou dobrou online role play hru :) 
Pasáže z reality jsou takové, jako v každé druhé knížce, kde figuruje škola, ovšem autorka dokázala napsat teenagery daleko přesvědčivěji a realističtěji, něž tomu v knížkách bývá. Postavy jsou uvěřitelné, i když ne moc hluboké. Naštěstí tu figuruje ten tajemný prvek hry, která se postupně mění v hrozbu. 
Svým způsobem to není nic oproti drasťárnám, na které jsme z tohoto žánru zvyklí. Žádné hektolitry krve a tuny mrtvých. Figuruje tu ale napětí z nevědomosti a svým způsobem je celá situace o to děsivější, protože je to tak realističtější a vy si říkáte: "Co bych v té situaci udělal já?" Příběh má celkem spád, i obstojný konec, asi bych to nemusela číst znovu, ale myslím, že mladší čtenáři si to oblíbí. Stejně jsem ale chtěla strašně vědět, kdo se skrývá pod všemi herními postavami :) 

70%


Konečné hodnocení: Skvělá kniha pro mládež nebo herní fajnšmerky, která umí překvapit i napnout. Nečekejte hluboké postavy, ani složitý děj, je to ale dobré oddychové čtení. 

Autor: Ursula Poznanski 
Překlad: Karolína kousalová 
Rok vydání originálu: 2010 
Rok vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 320

Žádné komentáře:

Okomentovat