Kalamita - Brandon Sanderson

Dramatické události v Babilaru způsobily, že se Profesor přestal vzpírat temnotě a stal se z něj Výjimečný. Pod jménem Světlonoš se přesouvá do Ildithie, solného města, které se posouvá z místa na místo. David Charleston se stává vůdcem Zúčtovatelů a připravuje se k utkání se Světlonošem. Cílem tentokrát není jeho smrt, strategie se změnila. Chtějí získat Profesora na svou stranu, vyvést ho z temnoty. David si uvědomuje, že nekonečné zabíjení Výjimečných nemá smysl. Současně mu dochází, že za temnou stránkou chování Výjimečných stojí Kalamita. Konečným cílem je proto s pomocí Profesorových schopností svrhnout tohoto nejvyššího Výjimečného a změnit definitivně řád, který na Zemi panuje už dlouhých jedenáct let. 

Je to tady, po delším (ale přiměřeném) čekání tu máme poslední díl Sandersonovi postapokalyptické série Zúčtovatelé. Musím Talpress pochválit za rychlost, s jakou tento díl vydali nedlouho po tom, co vyšel v originále. A opět za krásnou obálku. Jsem ráda, že estetičnost talpessovských obálek stále stoupá.
Zúčtovatelé jsou něco úplně jiného, než na co jsme od Sandersona (autora tolika originálních fantasy světů) zvyklí. Jednak je to postapo, ale hlavně je to taková svižné, hravé, nenásilné (tedy v literárním slova smyslu) a vtipné. Je hezké vidět i tuto autorovu polohu, i když osobně spíš preferuji jiná díla tohoto autora. Kniha je nahláškovaná od začátku do konce a měla jsem z ní pocit, že ji autor píše, aby si odpočinul od epických příběhů, které jinak chrlí jeden za druhým. Ujmout se toho tvůrci Marvelovských filmů, dobře by to mezi jeho ostatní filmy zapadlo.

I přes to, že je tato knižní série taková odlehčenější, nechybí tu akce, napětí a nakonec epický závěr. Navíc k tomu připojte mistrné vypravěčské umění a příběh, který (ač se to tak nejprve zdá) vůbec není přímočarý a předvídatelný. Hrdinové zažijí krušné chvilky a nejednou se zapotí ve složitých situacích, které jim autor nachytal.  Protože on nedává svým hrdinům nic zadarmo. A ten konec. Ten mě vážně překvapil a s čistým svědomím můžu říct, že jsem to fakt nečekala.
Já Sandersona vždycky hrozně chválím a v podstatě nikdy nevím, co bych vytkla, protože je to můj nejoblíbenější autor a jeho styl mi prostě sedl. Proto vždycky agituji za to, aby si neznalí čtenáři od něj něco přečetli. Nevím, jestli je tato série zrovna nejlepší pro seznámením s jeho tvorbou, ale záleží na vkusu (mezi recenzemi na tomto blogu najdete většinu jeho knih vydaných u nás, stačí si jen vybrat). Ale dnes nebudu jen chválit mám tu jednu výhradu k úvodu, protože byl celkem dlouhý a i když byl akční a četl se celkem svižně, na můj vkus trvalo moc dlouho, než se příběh dostal k hlavní dějové linii. Ovšem o to nadupanější pak byl zbytek knížky.

68%

Konečné hodnocení: Nemůžu říct, že je tato série patří mezi Sanderonovy nejlepší počiny, protože tomu tak není. Ale přesto si myslím zaslouží dobré hodnocení. Nečekejte od tohoto příběhu nic náročného, epického nebo převratného. Je takové hravé, oddechové, akční a svižné čtení, když potřebujete vypnout. Přesto je to skvěle napsané, škála některých přirovnání a také různých skrytých detailů mě nepřestává udivovat. Finální vtípek se supermanem mě pobavil, příběh je to zábavný a i když je to tak šílený blázinec, nějak to všechno nakonec vždycky překvapivě dává smysl.

Autor: Brandon Sanderson
Originální název: Calamity
Série: Zúčtovatelé
Překlad: Petr Miklica
Obálka: Trilabit
Rok vydání originálu: 2016
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 400

Žádné komentáře:

Okomentovat