Mapa času - Félix J. Palma


Píše se rok 1896 a celý Londýn žije převratnou novinkou - cestováním v čase. Společnost Murrayho cesty časem totiž svým klientům nabízí možnost uskutečnit dávný lidský sen a vypravit se do jiné doby. A to přesně udělá Claire Haggertyová, svérázná mladá dívka ze zámožné rodiny, která je přesvědčená, že jí žádný z nudných nápadníků nedokáže dát opravdovou lásku. Proto se vypraví do roku 2000, kde se zamiluje do muže z budoucnosti a zažije s ním milostný románek napříč časem.
Ne každý ale touží po budoucnosti. Andrew Harrington chce spáchat sebevraždu, protože ho nic nedokáže zbavit bolesti ze smrti jeho milované, prostitutky Marie Kellyové, která se stala poslední obětí Jacka Rozparovače. Když se však objeví možnost cestovat v čase, rozhodne se vypravit do minulosti a Marii zachránit.
Jenže cestování časem má svá rizika. Můžeme měnit minulost? Smíme vidět budoucnost? Sám spisovatel H. G. Wells čelí nebezpečím a paradoxům cestování časem, když se v jeho době objeví člověk z budoucnosti, který ho chce zabít a přisvojit si autorství jeho románů.

Měla jsem se celý den učit na zkoušku…přivstala jsem si druhý den ráno, abych se učila na zkoušku a…. neučila jsem se. Zato jsem přečetla zbývajících 400 stránek a dočetla tak Mapu času. Knihu jsem si koupila s nadšením, že bude o cestování časem, ale pak jsem se koukala na nějaké recenze a čtenáři sráželi knížce body proto, že je zklamal děj. Že prý vůbec nebyl o cestování časem. Chápu, že to někoho může naštvat a já na to možná už byla připravená, ale pokud je knížka skvělá a zábavná, je jedno, jestli splní původní očekávání, pokud zabojuje něčím neočekávaným. To na knížkách dokážu ocenit. Když mi autor vytře zrak a absolutně to nečekám. Pan Félix J. Palma je pro mě hrdina, protože tomu se to povedlo hned několikrát za sebou. Nechci sahat po konkrétních detailech, protože u této knihy víc než u jiné je, myslím, důležité, aby začínal čtenář číst s "čistým štítem". Ale nedá mi to, abych se alespoň trochu nevyjádřila.

Knihu nečtěte pokud čekáte akční sci-fi, Doktora Who…nebo se vám motá hlava ze zamotaných časových úvah a smyček. Protože o tom kniha je. V podstatě je hlavním motivem cestování časem, které spojuje tři kratší příběhy, stejně jako hlavní postava spisovatele H.G.Wellse (Sroj času, Neviditelný,…). V každém příběhu se objeví noví hrdinové, ale potkáte i postavy z předchozích povídek. Každý příběh je zajímavý, napínavý a nepředvídatelný, každý začne jinou myšlenkou o možnosti cestování časem a každý vám přiblíží život ve viktoriánském Londýně tak živě, jako byste tam byli. Dohromady pak tyto příběhy tvoří propletený celek, který (ač by se zdálo, že tak některé pasáže byly k ničemu) byl od začátku plánován, aby se dostal k jednomu zásadnímu bodu a to není ani tak představa cestování časem a řešení problému s tím nastávajících, ale především autorův postoj k psaní fantastických příběhů.
J. Palma totiž prostřednictvím osoby spisovatele Wellse projevuje své vlastní názory na psaní (a na život), což jsou věci, které mě v průběhu čtení opravdu mile překvapily. Kniha není v podstatě nic jiného než zakomponování svých názorů do jakéhosi propletence příběhů různých postav, které tvoří malý obraz celé společnosti. Autor nejen, že jejich prostřednictvím vytváří opravdivou "Mapu času", ale také vede čtenáře k zamyšlení nad velkou spoustou věcí.
Co někteří recenzenti kritizovali a co mně se naopak moc líbilo, bylo autorovo promlouvání ke čtenáři. Palma totiž zaujal postavení vševědoucí existence, která si hraje se čtenářem podle vlastních pravidel a jakmile jsem si na to zvykla, nechala jsem se unášet příběhem, až na konci jsem se pousmála nad elegancí tohoto prvku, kterým své vstupování do děje opodstatnil. A pokud jste zklamaní, že se v této knize nebude cestovat časem, tak vám můžu jen říct: neztrácejte naději ;)

80%

Konečné hodnocení: Dle mého názoru téměř geniální dílo, které donutí čtenáře přemýšlet, zavede ho do 19. století a poskytne mu pohled do životů desítky postav, které by se mohly zdát všední a nezajímavé, ale podání je tak krásné, čtivé a  dokáže ve čtenáři vyvolat obrovskou směs pocitů. Čtenář chce, aby se v knize cestovalo v čase a autor mu toto přání s téměř šibalskou radostí kazí. Nicméně jsem se naučila neztrácet naději a hlavně nevěřit, nevěřit a nevěřit mu ani slovo, protože nic nemusí být tak jak vypadá, stejně jako že lež může být prospěšná a zachránit nejeden lidský život nebo udělat něčí život výjimečným. Krásná kniha.

Originální název: El mapa del tiempo
Autor: Félix J. Palma
Překlad: Iveta Gonzálezová
Rok vydání v ČR: 2013
Rok vydání originálu: 2008
Nakladatelství: Host
Počet stran: 528

Žádné komentáře:

Okomentovat