Noční běžci (série) - Lynn Fleweling

Bude válka. Vše nasvědčuje tomu, že po dlouhé době míru Plenimar připravuje mohutné válečné tažení proti sousedům - Skale a Myceně. Kdysi spojenci sjednocení pod vládou hierofanů, nyní nepřátelé znesváření bojem o půdu a moc. Když je Alek z Kerry uvězněn za zločin, který nespáchal, očekává jistou smrt. To však netuší, že od tohoto okamžiku bude ve svém životě hledět smrti do očí ještě mnohokrát... 

Noční běžci mě prvně zaujali krásnými obálkami, ale po přečtení anotace jsem nad koupí dlouho váhala. Nakonec jsem tuto sérii dostala, tak jsem si řekla, že to zkusím a čekala jsem další neoriginální hrdinskou fantasy, kde jedna bitka následuje druhou.
Štěstí ve stínech mě vyvedlo z omylu hned v několika směrech. Ocitáme se ve světě, kde sever se stále potácí ve středověku, ale jih už je v podstatě renesance. Vůbec, Skalu jsem si představovala jako takovou Itálii koncem 14. století, i když samozřejmě je tu hodně rozdílů, magii vůbec nepočítaje. Kromě toho jde i o jakési uvolněné mravy a emancipaci, ať už jde o královnu a její potomstvo nebo o jižanský pohled na sexualitu. Takže ve Skale (kde se většina děje odehrává) je možné a normální téměř všechno. No...  některé scény, tvrdá politika a intrikovaní mi chvílemi zaváněli Hrou o trůny (i když ta je přece jen moc těžký kalibr) a občas mi připadalo, že autorka až škodolibě klade svým hrdinům do cesty jednu překážku za druhou, ze kterých se nakonec samozřejmě dostanou, nicméně na rozdíl od jiných knih to taky není vždy bez následků. Velkým plusem této série je ztvárnění světa v té jeho renesanční podobě, a pak také některé charaktery a fakt, že si autorka nebere servítky a nebojí se sem tam někoho zabít, vážně zranit, nebo šoupnout někomu do postele.

Příběh je, alespoň v prvním dílu, velmi nabitý, nevypočitatelný a ani chvíli se nenudíte. Druhý díl se mi také líbil, jeho příběh byl pro mě zajímavější a - dá se říct - propracovanější, což bylo možná
 dáno tím, že už jsme se nemuseli s hlavními hrdiny seznamovat. Na druhou stranu neměl takový spád jako díl první. Třetí díl mě osobně moc neoslovil. Byl utahaný, nedotažený a beze spádu. Celkově kvalita a čtivost s každým dílem bohužel upadá, a tak si nemyslím, že bych si v budoucnu přečetla další díly, i když mají teda krásné obálky, to je musí nechat. 
Co se týče hlavních postav, máme tu dvě, které nás provází všemi díly - Aleka a Seregila. Alek je šestnáctiletý klučina ze severu, který strávil většinu života v lese, takže je trošku sociálně zanedbanější, ovšem o to víc oddanější přítel a zkušenější lovec (potažmo špeh). Naštěstí je rozumově v rámci možností na výši, a tak se nemusí čtenář potýkat s nějakým hloupoučkým puberťákem. Člověk si ho prostě musí zamilovat, je to takový "kuře neopeřený", ale má od začátku slibnou budoucnost. Seregil je chlápek mnoha tváří a mnoha tajemství, které postupně odkrýváte. Je to bard, špeh, válečník, šlechtic, zloděj? Všechno najednou? Hlavní ale je, že pokud je na scéně, máte jistotu, že se nebudete nudit. Se svou trochu prudší povahou, sarkasmem, smyslem pro humor a jaksi bisexuálně orientovaným vkusem je vážně zajímavou postavou, která drží celý příběh na vyšším levelu. Protože upřímně, kdyby tam nebyl, nebo byl klasickým prototypem neohroženého hrdiny, byla by knížka rozhodně o 50% nudnější. Ale my si tohoto skvělého hrdinu s nepříliš lehkým osudem a občas až přehnanými sklony k hygieně užijeme ještě dosyta. Tedy kromě třetího dílu, který (jak už jsem psala) dost pokulhává a já mám podezření, že za to může Seregilova absence po většinu knihy. 
No a pak je tu čaroděj Nysander, veskrze dobrák a intelektuál, který se i přes své umění může dopustit zásadních chyb a to z něj dělá rozhodně lidštější postavu, než obvykle takový čarodějové bývají. Asi poslední takovou opravdu výraznou postavou je Seregilův dlouholetý přítel, seveřan Micum Cavish, kterého mám asi nejraději. Je to takový správňák, chvíli starostlivý táta od rodiny, chvíli si běhá po světě jako špeh a válečník. Příběh je vlastně založen především na postavách, a tak (i když nad vámi visí hrozba války), hrdinové se potýkají spíš sami se sebou a nebo s intrikami na ně namířenými. 
Kdybych měla knížku ohodnotit bodově, nebylo by to pět hvězdiček z pěti, i když se mi opravdu líbila. Ale přece jen vím, že už jsem  četla i lepší knížky, originálnější a lépe vypointované. Škoda, že si série neudržela alespoň kvalitu nastavenou prvním dílem, ale i tak je to něco, co si může s klidem najít své příznivce. Knihu bych žánrově zařadila někam na pomezí klasické fantasy a young adult.

65%

Konečné hodnocení: Ucházející série plná intrik, emocí a akce. Celá série má slibný start, dobrý průběh a trochu upadající závěr, ale i tak je zábavná a postavy si zamilujete. A budete se o ně bát, budete se ztrácet ve složitých rodokmenech intrikářské šlechty a budete nevěřícně kroutit hlavou při každém nečekaném zvratu. Takže přeji "štěstí ve stínech" všem budoucím čtenářům ;)

Poznámka: Tato recenze zahrnuje pouze tři díly z celé sedmidílné série. Zbylé tři díly jsem nečetla, takže je nemohu posuzovat. Pokud se vám série líbí, určitě do nich jděte, navíc mají nádherně ilustrované obálky. 

Knihy: Štěstí ve stínech, Příchod tmy, Zrádcův měsíc
Série: Noční běžci
Autor: Lynn Flewelling 
Překlad: Hana Vlčincká 
Autor obálky: Jan Ptrik Krásný 
Rok vydání v ČR: 2011 
Rok vydání originálu: 1997
Počet stran: 1754 (celkem)

Žádné komentáře:

Okomentovat