Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - Ransom Riggs

Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií. To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu. 
 Fantasy doprovázená strašidelnými starými dobovými fotografiemi, při které běží mráz po zádech. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti zaujme dospělé, teenagery a všechny, kdo mají rádi temná dobrodružství.

Na tuto knihu mě lákalo pár lidí ještě před tím, než vůbec vyšel film, ale nikdy mě námět příliš neoslovil. Pak vyšel film a mě přišlo škoda si knihu před jeho shlédnutím nepřečíst. A dobře jsem udělala, v opačném pořadí bych možná měla s knihou trochu problém.

Hlavním plusem je jednoznačně nápad. Ten je skutečně jedinečný, bohužel zpracování už lehce pokulhává. Ne, že by kniha byla špatná, to vůbec ne. Jen mi ta původní myšlenka přišla trochu nedotažená a potenciál nevyužitý naplno. Proto bych knihu doporučila spíš mladším čtenářům, kteří ocení tématiku, mladší osazenstvo postav, to lehké tajemno a nepotřebují komplexnější příběh. Vím, že je to první díl série, proto doufám, že v dalších dílech je příběh víc rozvinut.
Přitom celá kniha začíná tak krásně, člověk očekává téměř duchařinu. Je možné, že jsem čekala něco trochu víc šmrncnuté hororem (alespoň fotky v knize tomu téměř napovídaly), ale jako knížka pro mladší čtenáře si myslím Sirotčinec slušně obstojí. Co bych ale vážně vytkla, je závěr knihy. Nějakých posledních cca sto stran se najednou kouzlo vytratilo a zvrhlo se to v trochu přehnanou akčňárnu, která byla i se schopnostmi dětí dost přitažená za vlasy a totálně zabila tu tajuplnou atmosféru. Také mi přišlo trochu nepatřičné dávat tam tu počínající romantickou linku mezi Emmou a Jakem, která se tam objevila prostě z ničeho jen proto, že Jake je hlavní postava a Emma je hezká holka, která chodila kdysi dávno s jeho dědečkem (ano, pro ty, co neznají knihu nebo film,  to bude znít dost divně).
Mám z této knihy dost rozporuplné pocity, protože jsem čekala něco jiného, alespoň podle nádherného vizuálu knihy. Nakonec jsem dostala nadprůměrný příběh pro děti, kde je hlavní hrdina se superschopnostmi a jeho banda kamarádů, kteří musí zachránit svět. Nevím proč, ale zdá se mi, že to už jsem párkrát někde viděla.

60%

Konečné hodnocení: Musím říct, že se mi to vlastně docela líbilo. Jasně, našly by se nějaké mouchy, protože i když byl ten nápad celkem originální, příběh byl dost neoriginální (jestli mě chápete). Je to čtení spíš pro mladší čtenáře než jsem já, ale chápu, že si najde své příznivce i mezi staršími čtenáři, kterým tento styl vyhovuje. Myslím, že být mi tak třináct, tak by s mi to líbilo mnohem víc. Je to možná tím, že jsem čekala trošičku něco jiného, než jsem ve výsledku dostala. Ale je to zajímavé, originální a milé, tak proč ne. Rozhodně neurazí, ale  nevím, jestli se někdy dostanu k dalším dílům
Film se rozhodně povedl,. Líbilo se mi, že v něm pár věcí upravili (rozhodně k dobrému) a že neudělaly otevřený konec, ale příběh ukončili. Tim Burton prostě umí. A Emma tam byla rozkošná.


Autor: Ransom Riggs
Originální název: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Série: Sirotčinec slečny Peregrinové
Překlad: Bronislava Grygová
Obálka: René Senko
Rok vydání originálu: 2011
Rok vydání: 2012
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 358

Žádné komentáře:

Okomentovat