Soumrak království - Morgan Rhodes

Je předvečer války. Vyberte si svou stranu. AURANOS - Princezna Cleo vychovaná v přepychu se musí vydat na strastiplnou a zrádnou cestu na nepřátelské území, aby tam nalezla dávno ztracenou magii. PAELSIA - Jonas, rebel zuřící nad nespravedlností světa, se vzbouří proti útlaku, který zbídačil jeho zemi, a stane se vůdcem lidové revoluce. LIMEROS - Lucia, sirotek adoptovaný královskou rodinou, odhalí pravdu o své minulosti a objeví nadpřirozené schopnosti, které je předurčena ovládat. Magnus, prvorozený královský syn vychovávaný svým otcem k násilí a dobývání, začíná zjišťovat, že srdce může být smrtelnější zbraní než meč. 

Abych řekla pravdu, od této knížky jsem moc nečekala. Viděla jsem sice vysoké hodnocení na databázi knih a četla nadšené komentáře, ale podle anotace a toho, co jsem o knize slyšela, jsem si nebyla moc jistá, zvlášť, když knihu někteří recenzenti nazvali jako "Hra o trůny pro mladší čtenáře". Ale řekla jsem si,  že to zkusím. 
Četlo se to vážně rychle. Je pravda, že jistá podoba se Hrou o trůny by tu byla, ale Soumrak království je v mnohem menším měřítku. Na první čtenářský pohled je jasné, že autorem je žena. Totiž, že je od začátku hráno hodně na city, všechno je popisováno dost emotivně. Zřejmě to souvisí  s věkem hlavních hrdinů,kterým je v rozmezí od 16 do 20 let. Takže krásně klasická fantasy young adult série.

Hrdinové jsou mladí, nerozvážní, občas umanutí, prostě takoví, jak by měli v jejich věku být, ale vzhledem k historickému pojetí byli už natolik dospělí, aby dokázali zvládnout to, co jim autorka uložila. Možná to nejsou psychicky nejkomplikovanější postavy, jaké jsem kdy v knize měla, ale nejsou ani ploché. Prostě tak nějak v rámci žánru akorát. 
V prvním díle je děj celkem nahuštěný, a tak se - i přes trochu rozpačitý začátek - rychle rozjede. Nudné pasáže jako cestování autorka prostě přeskakuje. Díky tomu tu nejsou moc hluchá místa, na druhou stranu je to celé takové velmi přímočaré a prvoplánově účelné, až jsem si říkala, že je to škoda. Že by se možná vyplatilo trochu zpomalit a pohrát si s některými pasážemi víc. Ale na druhou stranu mi to zas tak nevadilo, protože jsem od knihy očekávala spíš odreagování azábavu než nějaký velký umělecký zážitek a toho se mi dostalo.
V ději bylo několik nečekaných zvratů, které jsem (přiznám se) vážně nepředvídala. Když se příběh rozjede, autorka se nebojí zajít až do krve. Není to sice již zmiňovaná Hra o trůny, i tak ale postavy vymírají celkem rychle. Doufám, že stavy budou v příštím dílu doplněné, jinak už tam nikdo nezbude. Je tu i něco romantiky, ale tak jenom lehce a (alespoň v tomto díle) spíš platonicky, než něco vážného, kolem čeho by se točil celý děj. 
Celý první díl je vlastně jednoduchý, ale pěkně popsaný, občas něčím okořeněný, občas se nečekaně stočí na jinou cestu a dohromady tvoří promyšlený celek s pootevřeným koncem. Takže ano, není to vrchol světové fantasy literatury a občas je to trochu naivní, ale já prostě musím uznat, že mě to bavilo.  Možná mě to tak potěšilo, protože po syrové a suché Dívce na klíček (recenze již brzy) to byla příjemná změna, přečíst si takový hezký a svižný příběh. 

60%

Konečné hodnocení: Hra o trůny to není, ale to je v tomto případě spíš pozitivum. Je to milý, klasický fantasy příběh s mladými hrdiny, kteří jsou prostě přiměřeně ke svému věku naivní, neurvalí, namyšlení, důvěřiví, … ale pořád dokážou čtenáře přinutit věřit, že jejich jednání je na místě. Příběh mi na začátku přišel takový rozpačitý, ale pak se to rozjelo a tak od půlky už jsem se vážně nestačila divit některým dějovým zvratům. Autorka hodně hraje na city, hodně popisuje (především myšlenkové pochody), což je dobře a čtenář se rychle dostane do děje, ale nebojí se sáhnout po krvi. Je také hezké vidět příběh očima několika rozdílných hrdinů. Kniha mě i přes počáteční pochyby nějakým zázrakem vážně bavila a nemyslím si, že je to jenom četba pro náctileté, přestože je to young adult ;)


Originální název: Falling kingdoms
Autor: Morgan Rhodes
Překlad: Hana Březáková
Rok vydání originálu: 2012
Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 392

Žádné komentáře:

Okomentovat