Zelený jezdec - Kristen Britain

Karigan G'ladheon, dcera kupce, je vyloučena z renomované školy, protože se postavila tyranii ze strany rozjíveného aristokratického synka. Na své cestě hlubokým lesem pak narazí na umírajícího muže s koněm, který jí svěří nebezpečné poslání. Jedná se totiž o Zeleného jezdce, jednoho z elitních královských poslů. Zpráva, kterou Karigan z posledních sil předá, však skrývá strašlivé tajemství a vystaví dívku smrtelně nebezpečným nepřátelům z našeho světa, monstrům a temnému mágovi, který si zotročuje duše mrtvých.
V první řadě, knížka má krásný obal, to beze sporu. V reálu dělá krásné odlesky a vůbec jsem byla celkem nadšená, když jsem knihu dostala. Nadšení mi sice dlouho nevydrželo, ale k tomu se dostaneme. Dále bych už ze začátku ráda řekla, že toto je první díl série  a další díly u nás nebyly vydané. První díl lze v podstatě číst jako samostatný příběh, ale je na něm vidět, že má sloužit jako úvod a seznámení se s hlavní hrdinkou.
Na stylu bylo na první pohled poznat, že knížku psala žena. A ještě ke všemu žena s nějakými neuskutečněnými romantickými představami. V knize je totiž velké množství ženských hrdinek, které jsou prostě všude a dost často jsou AŽ extrémně schopné. Snad kromě hlavního antagonisty a krále tam není jediný trochu významnější mužský prvek. Což zase někomu může vyhovovat, ale já mám ráda, když je to trochu vybalancované. No budiž.

Hlavní hrdince je sedmnáct a utekla ze školy. Vydala se sama "temným lesem" zpátky domů, asi aby uspokojila svou čerstvě postpubertální touhu po vzdoru. Je tedy pravda, že Karigan rychle dospívá, ale stejně by jí člověk někdy jednu střihnul za uši. Nehledě na to, že právě tato slečna je zřejmě děsný nezmar, protože se několikrát po sobě v celkem krátkých intervalech ocitá tváří v tvář smrti a vždycky nějakou podezřelou náhodou unikne a jde si vesele dál, protože i v pustině se vždy najde nějaký samozvaný zachránce, který neváhá pomoci dámě v nesnázích, že.
První polovinu knížky tvoří epizodky z řady setkání s různými postavami, které mají malý (přesto nějaký ano) vliv na druhou polovinu příběhu. Trvalo mi celkem dlouho, než jsem začala rozpoznávat, o co vlastně jde a kam autorka směřuje. Také mi trvalo, než jsem si na chování hlavní hrdinky zvykla a jelikož cestuje vesměs sama a vedlejší postavy přicházejí, odcházejí a už se nevracejí, bylo to dost k zbláznění. Naštěstí se vedle hlavní příběhové linie vyskytuje i několik vedlejších, které jsou mnohem zajímavější (což je trochu smutné, když se nad tím tak zamyslím). 
Druhá polovina knížky je mnohem lepší, akčnější, je zde vykreslen fungující svět a velké množství potenciálně dobrých postav, které bohužel kvůli rozsahu a natahované první části nedostanou dost prostoru. Člověk už tak nějak ví, o co v příběhu jde a může fandit hlavním postavám, kdyby ho náhodou zajímal jejich osud. Je to sice prví díl celé série, ale přesto podle očekávání dobře dopadne, díky zázračné hlavní hrdince, jak jinak. 
Je tu také nějaký náznak romantické linie, která naštěstí nedostane dost prostoru, protože tam na ni není čas. Ale buďme rádi, i to málo stačí, aby se trochu náročnější čtenář chytal za hlavu. Co mě ale štvalo nejvíc, byl překlad, který podezřívám z většiny neduhů knihy. Vím, že Plejáda není velké nakladatelství, ale sakra, když něco překládám, tak si po sobě zkontroluji, jestli to dává smysl. Sem tak hrubku nebo překlep člověk překousne, i když mu to kazí plynulé čtení. Ale v knize se objevilo několik nesmyslů, nad kterými mi zůstával rozum stát. 

40%

Konečné hodnocení: Už jsem četla i horší knížky a myslím, že příběh by mohl mít větší potenciál, stačilo by jen si svůj rukopis znovu vzít a seškrtat zbytečné pasáže. Případně přidat na těch důležitých. Na druhou stranu oceňuje celkem dobře vymyšlený svět, i když ty "Zdi" na severu, začínají být po tom všem už trochu ohrané. Pokud vás kniha zaujme, budete si muset dát pokračování v angličtině, mě osobně bohatě stačil první díl.

Originální název: Green rider
Autor: Kristen Britain
Překlad: Ondřej Kronich
Rok vydání: 2012
Rok vydání originálu: 1998
Nakladatelství: Plejáda
Počet stran: 400

Žádné komentáře:

Okomentovat