Jiskra v popelu - Sabaa Tahir

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte.
Sirotek bojující za svou rodinu. Voják bojující za svobodu. Jiskra v popelu je epická fantasy, která se odehrává v brutálním světě připomínajícím Římskou říši.
Laia je dívka z lidu Učenců, který žije pod krutou nadvládou válečnického Impéria. Když je její bratr zatčen za velezradu, nabídnou jí učenečtí povstalci bojující proti Impériu dohodu: pokud se nechá prodat jako otrokyně na imperiální vojenskou akademii Šerosráz a bude pro ně špehovat, odboj zachrání jejího bratra před popravou. 
Elias, nejlepší voják na šerosrázské akademii, je znechucený pronásledováním a zabíjením Učenců a rozhodne se dezertovat. Než však stačí utéct, dostane příkaz zúčastnit se zkoušek, nemilosrdného klání, z něhož má vzejít nový válečnický císař. Prohrát znamená okamžitou smrt, zvítězit znamená ztratit vlastní duši. 
Když se Laiiny a Eliasovy cesty na Šerosrázu zkříží, oba zjistí, že jejich osudy jsou propletené víc, než by si kdy dokázali představit, a že jejich rozhodnutí může změnit budoucnost celého Impéria.

Jiskra v popelu je ten typ knihy, která vás donutí číst i ráno při snídani, a to o pět minut déle, než byste měli, takže pak musíte dobíhat autobus. Vlastní zkušenost. Příběh je v první řadě neuvěřitelně čtivý, takže jsem pominula i fakt, že svět jako takový není příliš detailně vykreslený. To totiž pro mě bývá hodně směrodatné. Mám ráda, když autor vystaví fungující plnohodnotný svět, ale tady se prostředím zabýváme spíš jen okrajově. Ono to ale vůbec nevadí. Pro samotný příběh víme vše podstatné a autorka se zaměřila spíš na vybudování plnohodnotných a barvitých charakterů postav než na sáhodlouhé popisy. Tím pádem příběh plyne jako voda, pořád se něco děje a vy nestačíte dost rychle otáčet stránky. A pak zjistíte, že jste na konci knihy, ani nevíte jak.
Přece jen ale nějaké povědomí o prostředí, ve kterém se příběh odehrává, máme. Je to taková kombinace starověkého Říma a nějaké blízkovýchodní kultury, dejme tomu Perské říše. A tomu všemu si představte tuny písku všude kolem. Inspirace Římem tam byla u Válečnického obyvatelstva dost patrná, nejvýraznější bylo asi použití latinských jmen jako Aquilla (latinsky se aquila - orlice - píše jen s jedním "L"), což mně osobně moc nesedělo. Když už vymýšlím nový svět, proč ne i se jmény? Na druhou stranu mytologický prvek v podobě džinů, ifritů a podobných bytostí se mi moc líbil. Těším se, až bude ta fantastická stránka trochu víc rozvinuta, protože do budoucna slibuje hodně.
Zvláštní byl i styl vypravování. Máme tu dvě hlavní postavy, každá vypráví v ich formě a navíc v přítomném čase. Ze začátku mě to trochu zarazilo, protože ich formu nemám moc ráda. Ale musím uznat, že když se to spojí s vyprávěním v přítomnosti, hned to má úplně jiný náboj. Je to tak svižnější a udrží to čtenáře v napětí, jako by se děje přímo účastnil. Takže za to velký palec nahoru.
Co se týče již zmíněných hlavních postav, tak se mi obě moc líbily. Laia i Elias mají osobnost, jsou sympatičtí, každý má své kostlivce ve skříni a mě nezbývalo, než jim naprosto fandit. Trochu mě ze začátku štval ten "milostný" čtyřúhelník, zvlášť ze strany Laii a Keenana, protože mi to přišlo příliš uměle vykonstruované, ale nakonec se to nějak setřáslo a doufám, že to autorka v příštích dílech zdárně ukočíruje. Na druhou stranu vztah Heleny a Eliase se mi vážně líbil, byla mezi nimi skvělá chemie a vše kolem nich bylo naprosto opodstatněné. 
Jiskra v popelu je řazená mezi young adult fantasy. Já si myslím, že je to úplně s přehledem naprosto klasická fantasy s orientálními prvky, která osloví rozhodně i starší čtenáře. Příběh jako takový je totiž dost temný, brutální a  hlavní hrdinové si projdou tím nejhorším, čím mohou. A to jsme teprve u prvního dílu. Myslím si, že knihu ocení spíš ženy, a to ani ne kvůli té romantické lince příběhu, jako spíš kvůli zaměření se na postavy než na popisy, politiku či akci. 

80%


Konečné hodnocení: Za mě je to po nějaké době opět jedna z knih, která mi nedá spát a nití mě číst a číst a číst. Ano, možná nepatří mezi ty knihy, kde se řeší složitá politika a my sledujeme neuvěřitelně detailně propracovaný svět, ale lehkost a svižnost vyprávění navíc s barvitými postavami nám vše plně vynahrazuje. Protože tohle je příběh o přátelství, o obětování se, o svědomí, o svobodě, o odvaze a o lásce ve všech jejích podobách.


Série: Jiskra v popelu
Originální název: An ember in the ashes
Autor: Sabaa Tahir
Překlad: Petra Johana Poncarová
Obálka: Lucie Zajíčková
Rok vydání: 2016
Rok vydání originálu:  2015
Nakladatelství: Host
Počet stran: 456

Žádné komentáře:

Okomentovat