Plamen v temnotě - Sabaa Tahir

Pokračování Jiskry v popelu. Eliasovi a Laie jde o život.
Po Čtvrté zkoušce a událostech, k nimž při ní došlo, se vojáci vydávají na lov dvou uprchlíků, kteří utekli ze Serry a vydávají se na nebezpečnou cestu do srdce Impéria.
Laia se chystá proniknout do Kaufu, nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího imperiálního vězení, aby zachránila svého bratra, jehož schopnosti jsou klíčem k přežití Učenců. A Elias je rozhodnut jí pomoci, přestože se tím vzdává poslední šance na svobodu.
Temné síly, lidské i ty z jiného světa, však pracují proti nim. Dvojice musí na každém kroku své cesty bojovat, aby přelstila nepřátele: krvežíznivého císaře Marka, nemilosrdnou Velitelku, sadistického Dozorce, který vládne kaufskému vězení a - což je nejbolestivější - i Helenu, Eliasovu dlouholetou přítelkyni, která nyní zastává funkci císařova Krkavce.
Helena se musí podrobit Markově vůli a postavit se do čela mise, která jí zlomí srdce: najít zrádce Eliase i učeneckou otrokyni a oba zabít.

Páni, to byla jízda! Platí vše, co jsem už psala v recenzi k prvnímu dílu. Je to neuvěřitelně čtivé. Je to přesně ten typ knihy, který vás chytne a nepustí až do konce. Sabaa Tahir si s přehledem získala mou stoprocentní pozornost. Nejprve jsem od této série nic neočekávala, ale o to víc mě pak překvapila. Dokonce si troufnu tvrdit, že druhý díl byl ještě lepší, než ten první.
Ano, děj je poměrně jednoduchý. Laia, Elias a pár dalších hlavních postav se snaží utéct před mocí Impéria a zachránit Darina z vězení. Zatímco první díl byl seznamovací a poměrně akční, druhý díl je spíš o vykreslení postav a o rozplétání pozadí příběhu. Odhalujeme tu tajemství, spiknutí a napětí je zde budováno spíš takovým plíživým očekáváním a hrozbami, které nejsou rychlé a jednorázové, zato jsou o to ničivější s hrůzostrašnějšími následky. Vážně mám problém zařadit tuto sérii do young adult literatury. Pro mě je to vážně povedený fantastický příběh, který je místy poměrně dost brutální, plný násilí a temnoty. Světlých okamžiků si tu čtenář příliš neužije, ale to příběh plný neuvěřitelné lidskosti. Hlavními tématy jsou věrnost, morálka, sebeobětování a odvaha.
Z hlavních postav jsem mám nejraději Eliase. Rozhodně je nejzajímavější, jeho kapitoly byly napínavé a  nervy drásající. Laia je sympatická, laskavá a já jsem ráda, že se z ji autorka nesnaží předělávat v nějakou ultimátní superhrdinku (i když kdo ví, jak to bude dál). K těmto dvěma postavím přibila ještě třetí dějová linka, a to Helena, jakožto takový antihrdina. Díky ní máme náhled do dění v samém centru Impéria. Chápu, že mladší čtenáři možná její část příběhu tolik neocení, ale pro mě byla mnohem zajímavější, než Laia. Helena prochází, jakožto císařský Krkavec, velmi těžkou zkouškou vlastních hodnot, kdy ji osud postaví před několik nezáviděníhodných rozhodnutí, kde se prostě nejde rozhodnout správně. Ale právě díky tomu tato postava prochází asi nejvýraznějším vývojem, který se (doufám) do budoucna přerodí v něco ještě zajímavějšího.
Tento díl zodpověděl mnohé otázky, rozdal karty hlavním aktrérům a otevřel novou kapitolu příběhu, která do budoucna slibuje opravdu hodně. Jestli jsem měla v prvním dílu nějaké výhrady, tak ve druhém je v podstatě nemám. Dokonce i náš prapodivný milostní čtyřúhelník v podstatě elegantně vyřešil, (a i když jsem postavu Keenana neměla od začátku ráda) všechno do sebe nakonec elegantně zapadlo. A já můžu autorce jen zatleskat. Teď mi nezbývá nic jiného, než netrpělivě čekat na další díl.

90%

Konečné hodnocení: Neuvěřitelní jízda. Děj se nám začíná zamotávat, hlavní postavy to opravdu nemají jednoduché a autorka jim nic nedá zadarmo. Nejvíc oceňuji práci s postavami a hraní si s emocemi čtenáře. Příběh je poměrně ponurý, drastický a plný intrik, ale i tak (nebo možná právě proto) v něm najdeme i dobro, za které se naši hrdinové nebojí bojovat.


Série: Jiskra v popelu
Originální název: An torche aganist the night
Autor: Sabaa Tahir
Překlad: Petra Johana Poncarová
Obálka: Lucie Zajíčková
Rok vydání: 2017
Rok vydání originálu:  2016
Nakladatelství: Host
Počet stran: 456

Žádné komentáře:

Okomentovat