Illuminae - A.Kaufman, J.Kristoff

Dramatický příběh o přežití, ztrátě domova a bezmoci doprovází mimořádně originální grafické zpracování dokumentů, e-mailů, vojenských zpráv a novinových článků.
Píše se rok 2575 a dvě znepřátelené korporace jsou ve válce kvůli planetě, která je stěží něčím víc než obřím kusem kamene pokrytým ledem. Obyvatele o útoku nikdo nevaroval, nikomu na nich nezáleží. Kady je nucená spojit se s bývalým přítelem Ezrou a pod nepřátelskou palbou se snaží dostat k evakuační lodi, která oba dostane do bezpečí. Jenže po celé planetě se šíří zmutovaná epidemie. Úniková flotila se snadno může stát pastí a jejich hrobem.

Tak dlouho se chodí kolem této knihy, až se kniha koupí. Ano. Illuminae mě lákala nějakou dobu už jen kvůli svému jedinečnému zpracování. Protože na něm si někdo opravdu hodně vyhrál. Váhala jsem spíš kvůli tomu, že má jít o young adult sci-fi a s takovými knihami nemám osobně moc dobré zkušenosti, protože tam většinou z toho sci-fi žánru moc není. Proto jsem vážně ráda, že u této knihy to bylo naopak. Je to především zajímavě pojaté sci-fi zaměřené na mladé čtenáře. 
Ze začátku jsem si myslela, že mě bude ta romantická linka trochu štvát, ale nakonec musím uznat, že to byla jen linka vedlejší a navíc to byla i celkem sranda. Ukázalo se, že v příběhu má své opodstatnění a nezvrhlo v romantický příběh ani v milostný trojúhelník, takže to beru. Příběh bych přirovnala spíš ke klasickým sci-fi až možná k lehčímu hororu (záleží, jak velkou máte představivost). Máte tu vesmírné bitvy, šílenou umělou inteligenci s božským komplexem a virus, který mění lidi v jakési zombíky. Zní to jako totální bordel? Kupodivu to ale všechno dohromady dává smysl.
Troufám si říct, že tato kniha udělá radost milovníkům sci-fi i zombie tématiky. Navíc díky sympatickým mladým hlavním hrdinům a celkem svéráznému pojetí vyprávění příběhu (pomocí přepisů komunikačních záznamů, chatu a dalších grafických prvků) je tato kniha zajímavá i pro mladší čtenářstvo. Celé zpracování vám totiž zprostředkuje úplně jiný úhel pohledu a z knihy tak máte o to větší zážitek. Příběhově to není příliš složité, jde v podstatě o přežití a záchranu co možná největšího počtu lidí, takže nečekejte nějaký spletitý příběh. Veškeré zvraty pro mě byly trochu předvídatelné, ale i tak jsem si čtení vážně užila. 
Knihu bych hodnotila asi ještě lépe, pokud by nebylo toho konce. Nechci spoilerovat, ale skončit to o pár stránek dřív a ne takovým šíleným happyendem, tak bych asi byla spokojenější  (protože to trochu shodilo ten epický srdceryvný závěr, který se připravoval téměř sto padesát stran před tím). Ale ok, kniha je určená pro mládež a asi se očekává, že když už se prokoušete těmi šesti sty stránkami, tak to nesmí skončit příliš černě.
Jak už jsem psala, zpracování knihy je skutečně originální a velmi mě bavilo. Kniha má sice fakticky 600 stran, ale textu je tu mnohem méně. Takže odmyslíme-li si vše ostatní, kniha by byla poloviční. Pokud tedy máte respekt z tlustých knih, tak se vůbec nemusíte bát. Pro představu, posledních 150 stran jsem přečetla za hodinu. Člověk si pak říká, jestli to není škoda papíru, když půlku knihy zabírají jen různé grafické vychytávky. Ale já bych na tom určitě nic neměnila. Pak by zbyl jen lehce nadprůměrný příběh a čtenář by přišel o ten zážitek. Také akční scény jsou velmi originálně zpracované a byla by škoda o tohle přijít. Navíc rozhovory jsou tu pojaté velmi živě, včetně hrubek a zkratek, což by v běžně psaném textu působilo spíš rušivě. Takže ne, určitě bych nic neměnila.

75%

Konečné hodnocení: Vezměte lehce nadprůměrný sci-fi příběh, obsaďte do rode hlavních hrdinů svérázný páreček dvou teenagerů a vše to zabalte do lákavého originálního grafického balíčku. To je Illuminae. Velmi dobře se čte, příběhově nepřináší nic nového, ale zaručené si čtení užijete, protože díky svému zpracování zprostředkovává úplně novou perspektivu. I přes počáteční nedůvěru jsem se mi tato kniha moc líbila, mohu ji vřele doporučit. K tomu, abych si z ní úplně sedla na zadek, bohužel chybí...nebo spíš přebývá...ten přeslazený konec.

Série: Akta Illuminae
Originální název: Illuminae
Autor: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Překlad: Richard Podaný
Rok vydání: 2016
Rok vydání originálu: 2015
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 599

Žádné komentáře:

Okomentovat